Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Moderator: moderatorzy
- Kamil Kończak
- zaufany użytkownik
- Posty: 12349
- Rejestracja: śr cze 24, 2009 4:11 pm
- płeć: mężczyzna
- Kontakt:
Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Swoje refleksje przedstawia prof.Aleksander Nalaskowski dziekan wydziału nauk pedagogicznych UMK w Toruniu.Nie ukrywam,że w pewnych kwestiach jest dla mnie autorytetem.Profesor mówi m.in.o analfabetach funkcjonalnych z dyplomami uczelni wyższych.Mówi o różnicy pomiędzy prywatnymi niemieckimi uczelniami wyższymi a naszymi.O tym,że u nas dyskredytuje się prywatne uczelnie wyższe,odwrotnie niż za granicą."Byli zdziwieni naszą sytuacją,pewną odwrotnością(koledzy Niemcy)Powiedzieli,że u nich prywatne szkoły wyższe kształcą na niebotyczym poziomie i zaraz jest po nich praca i w ogóle przyszłość a płatne szkoły średnie to zwykłe że tak powiem udawanie szkół.Wręcz jeden z nich użył sformułowania -kupowanie świadectw.U nas jest odwrotnie.Niepubliczne szkoły średnie legitymują się wynikami maturalnymi daleko lepszymi niż szkoły publiczne a niepubliczne szkoły wyższe w żaden sposób nie mogą się równać z publicznymi.Większość z nich(...)Obecnie licea w dużej mierze dopasowały się do możliwości intelektualnych graczy audiotele,telewidzów tańca z gwiazdami czy sluchaczy tej blondynki takiej tam(...)Zostało to z prób skonstruowania naszej szkoły na bazie zaprzeczenia jej poprzedniczce.To odrzucenie autorytetów i tworzone przez nie idei.To właśnie w minionym dwudziestoleciu powstało hasło szkoła neutralna światopoglądowo,obrzydliwe.Osoba,która wobec tej idei zachowywała dystans i nieufność uchodziła za zwolennika autorytaryzmu,wsteczności,zamordyzmu.Co ciekawe ,piewcami szkół neutralnych byli pedagodzy,działacze oświatowi i teoretycy akademiccy wywodzący się ze szkół lewicowych,nie wyobrażających sobie edukacji bez przewodniej roli ,bez wzorów osobowych etc.(...)Hasło pedagogiki lewicowej i brytyjskiej,szkoła demokratyczna,wyśmianej i zmarginalizowanej na Wyspach u nas znalazło swoje ucieleśnienie w deprecjacji autorytetów,szkolnej ochlokracji.(...)Czy taki fundament posiada poczucie winy czy mamy prawo mieć autorytet,przecież to jest takie obrzydliwe.No przecież autorytet,Kim Ir Sen,Kuba,wiadomo z czym to się kojarzy(...)Czy z Dekalogiem sformułowanym jako zbiór zakazów nie można trochę podyskutować.I np.Nie zabijaj,wyłączając aborcję i eutanazję.(...)Zostałem niedawno nazwany w jakiejś gazecie proszę państwa prawicowym pedagogiem niszowym.To jest..tzn.Dla prób uczynienia polski normalniejszą miejca można znaleźć tylko w niszach rozumiem.Tam mnie państwo szukajcie. "Dosyć brutalna ale moim zdaniem bardzo trafna ocena.Jest to w dużej mierze krytyka oświaty lewicowej. Szkoda,że pan Aleksander nie ma aspiracji politycznych.Z drugiej strony wcale mu się nie dziwię.
Ostatnio zmieniony śr sie 31, 2011 11:55 pm przez Kamil Kończak, łącznie zmieniany 1 raz.
Pragniesz czegoś? - rób to bo zaczniesz o tym marzyć.
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Czy nie jest tak, że program nauczania w placówkach prywatnych również musi być zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji? Wydaje mi się, że tak. To by wiele tłumaczyło.
- Akatosh
- zaufany użytkownik
- Posty: 813
- Rejestracja: pt lip 09, 2010 4:08 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Również uważam, że rolą szkoły jest nie tylko edukacja ale także wychowanie. Niestety tego w większości szkół brakuje. Dominuje ideologia lewicowa zgodnie z którą szkoły nie powinny angażować się w przekawzywanie uczniom spójnego systemu wartości, jasne określanie tego co jest czarne, a co białe. Przeczy to bowiem istnieniu szkoły neutralnej światopoglądowo. Wielu rodziców jest przeciwna temu i posyła swoje pociechy do szkół prowadzonych na przykład przez zgromadzenia zakonne, bo to właśnie one dają największą gwarancję odpowiedniego kształtowania charakterów. Czytałem wczoraj w UważamRze świetny artykuł Piotra Legutko między innymi na ten właśnie temat "Po czym poznać dobrą szkołę" - niestety nie mogę znaleźć fragmentu tego artykułu na stronie tygodnika.Co ciekawe ,piewcami szkół neutralnych byli pedagodzy,działacze oświatowi i teoretycy akademiccy wywodzący się ze szkół lewicowych,nie wyobrażających sobie edukacji bez przewodniej roli ,bez wzorów osobowych etc.(...)
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Jest tutaj: http://uwazamrze.pl/2011/08/po-czym-poz ... ra-szkole/ . W tygodniku na stronie nr 30.
- Kamil Kończak
- zaufany użytkownik
- Posty: 12349
- Rejestracja: śr cze 24, 2009 4:11 pm
- płeć: mężczyzna
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Nie wiem jak to dokładnie jest.Chodzi o same fakty.O to,że u nas deprecjonuje się szkolnictwo prywatne.Obejrzenie całego wystąpienia rozwinie to stwierdzenie.Może Moi coś napisze bo jest czy była nauczycielką.
Tutaj inne równie ciekawe wystąpienie.Odnosi się do polityki oświatowej w której wychodzi się naprzeciw oczekiwaniom uczniowskim ograniczając naukę historii w szkole.Prof.Nalaskowski już w 1997 r.zrobił badania dotyczące przedmiotów jakie uczniowe uważają za zbędne.Wymienili wtedy język polski,historię oraz historię sztuki.Po latach badania nie zmieniły się.Dalej wymieniana jest historia.Nasza kochana a jakże demokratyczna szkoła musi przecież respektować życzenia uczniów.Bo historia kojarzy się z patrioryzmem a patrioryzm z obciachem.Tak samo jak zniszczone zostały autorytety.Człowiek jak wiadomo odróżnia się od zwierzęcia myśleniem zorientowanym na teraźniejszość,przeszłość i
przyszłość.Zwierzęta nie myślą.One są osadzone jedynie w teraźniejszości.Dlatego jak mówi profesor myślenie z dominacją czasu terażniejszego(myślenie horyzontalne) jest niezbędne tylko w wydarzeniach angażujących instynkt samozachowawczy,w czasie podejmowania natychmiastowych decyzji.W pozostałych przypadkach jest źródłem złudzeń.Niestety obecna władza chce abyśmy zbliżyli się do zwierząt i żyli jedynie teraźniejszością i przyszłością.Jakie to oświeceniowe...To już moja konkluzja a nie profesora żeby nie było.
"Myślenie wertykalne jest jest głównym filarem historii i wiedzy w ogóle".Myślenie wertykalne czyli uwzględniające przeszłość i uświadamiające sobie istnienie przyszłości.Profesor mówi także o myśleniu transcendentalnym."Wymyka się myśleniu horyzontalnemu i wertykalnemu.Nie ma kierunków bo ich nie potrzebuje" Bardzo ciekawie mówi o przygotowywaniu sobie miejsca swojego spoczynku po śmierci.Nigdy w ten sposób o tym nie myślałem.Mowa jest także o tym co naukowcy uważają za początek człowieczeństwa."Jedni upatrują tego początku w zmianach postawy ciała,drudzy w świadomym wytwarzaniu narzędzi a jeszcze inni w początkach monogamii.Moje stanowisko jest niestety inne od pozostałych.Otóż uważam,że nasze odmałpienie nastąpiło wraz ze zrozumieniem upływu czasu.To umiejętność obca i niedostępna dla zwierząt,które nie są w stanie pojąć ani kategorii przeszłości ani przeszłości".To oczywista oczywistość.Przytoczyłem to jedynie w kontekście naszej przeszłości i historii. "Jeden jest jeszcze aspekt wiedzy potocznej a mianowicie jej zlokalizownie poza sferą etyki i moralności".Wiedza potoczna czyli niepoparta myśleniem wertykalnym.Często spotykana u ludzi bogatych jak mówi profesor.Profesor świetnie analizuje też politykę grubej kreski Mazowieckiego.Bo jak mówi aby myśleć o przyszłości trzeba zawsze myśleć o przeszłości.Nie da się myśleć o przyszłości bez myślenia wertykalnego.Dlatego gruba kreska była zakwestionowaniem porządku moralnego.
"Gdy widzimy osobnika przywającego w jeziorze widzimy tylko jego głowę.Nikt z nas jednak nie myśli,że po wodzie pływa sama głowa ludzka.Bo wiemy,że pod powierzchnią jest całe ciało.To właśnie,że wiemy jest zasługą myślenia wertykalnego.Wiemy bo pamiętamy.Gdybyśmy nasze postrzeżenia pozostawili w sferze horyzontalnej mielibyśmy przekonanie,że to rzeczywiście tylko głowa pływa w wodzie".Zastanawiam się co widzi taki Eckart Tolle?Czy widzi jedynie głowę?Czy jeśli ktoś by się topił pomyślałby,że to sama głowa pływa więc nie warto jej ratować?Czy w ogóle by pomyślał?
Pewnie przesadzam ale pytanie jest zasadne.Oglądałem parę wystąpień Tolla na yt i z tego co widzę w stosunku do ludzkiego cierpienia zachowuje się co najmniej dziwnie.Co on widzi?Może Boris mi odpowie.O ile pamiętam to fan Tolla.Profesor mówi także o tym,że doznania w naszych czasach zdeptały refleksyjność.Myślę,że to jest argument przeciwko takim pseudoodkrywcom jak Eckart Toll.
Tutaj inne równie ciekawe wystąpienie.Odnosi się do polityki oświatowej w której wychodzi się naprzeciw oczekiwaniom uczniowskim ograniczając naukę historii w szkole.Prof.Nalaskowski już w 1997 r.zrobił badania dotyczące przedmiotów jakie uczniowe uważają za zbędne.Wymienili wtedy język polski,historię oraz historię sztuki.Po latach badania nie zmieniły się.Dalej wymieniana jest historia.Nasza kochana a jakże demokratyczna szkoła musi przecież respektować życzenia uczniów.Bo historia kojarzy się z patrioryzmem a patrioryzm z obciachem.Tak samo jak zniszczone zostały autorytety.Człowiek jak wiadomo odróżnia się od zwierzęcia myśleniem zorientowanym na teraźniejszość,przeszłość i
przyszłość.Zwierzęta nie myślą.One są osadzone jedynie w teraźniejszości.Dlatego jak mówi profesor myślenie z dominacją czasu terażniejszego(myślenie horyzontalne) jest niezbędne tylko w wydarzeniach angażujących instynkt samozachowawczy,w czasie podejmowania natychmiastowych decyzji.W pozostałych przypadkach jest źródłem złudzeń.Niestety obecna władza chce abyśmy zbliżyli się do zwierząt i żyli jedynie teraźniejszością i przyszłością.Jakie to oświeceniowe...To już moja konkluzja a nie profesora żeby nie było.
"Myślenie wertykalne jest jest głównym filarem historii i wiedzy w ogóle".Myślenie wertykalne czyli uwzględniające przeszłość i uświadamiające sobie istnienie przyszłości.Profesor mówi także o myśleniu transcendentalnym."Wymyka się myśleniu horyzontalnemu i wertykalnemu.Nie ma kierunków bo ich nie potrzebuje" Bardzo ciekawie mówi o przygotowywaniu sobie miejsca swojego spoczynku po śmierci.Nigdy w ten sposób o tym nie myślałem.Mowa jest także o tym co naukowcy uważają za początek człowieczeństwa."Jedni upatrują tego początku w zmianach postawy ciała,drudzy w świadomym wytwarzaniu narzędzi a jeszcze inni w początkach monogamii.Moje stanowisko jest niestety inne od pozostałych.Otóż uważam,że nasze odmałpienie nastąpiło wraz ze zrozumieniem upływu czasu.To umiejętność obca i niedostępna dla zwierząt,które nie są w stanie pojąć ani kategorii przeszłości ani przeszłości".To oczywista oczywistość.Przytoczyłem to jedynie w kontekście naszej przeszłości i historii. "Jeden jest jeszcze aspekt wiedzy potocznej a mianowicie jej zlokalizownie poza sferą etyki i moralności".Wiedza potoczna czyli niepoparta myśleniem wertykalnym.Często spotykana u ludzi bogatych jak mówi profesor.Profesor świetnie analizuje też politykę grubej kreski Mazowieckiego.Bo jak mówi aby myśleć o przyszłości trzeba zawsze myśleć o przeszłości.Nie da się myśleć o przyszłości bez myślenia wertykalnego.Dlatego gruba kreska była zakwestionowaniem porządku moralnego.
"Gdy widzimy osobnika przywającego w jeziorze widzimy tylko jego głowę.Nikt z nas jednak nie myśli,że po wodzie pływa sama głowa ludzka.Bo wiemy,że pod powierzchnią jest całe ciało.To właśnie,że wiemy jest zasługą myślenia wertykalnego.Wiemy bo pamiętamy.Gdybyśmy nasze postrzeżenia pozostawili w sferze horyzontalnej mielibyśmy przekonanie,że to rzeczywiście tylko głowa pływa w wodzie".Zastanawiam się co widzi taki Eckart Tolle?Czy widzi jedynie głowę?Czy jeśli ktoś by się topił pomyślałby,że to sama głowa pływa więc nie warto jej ratować?Czy w ogóle by pomyślał?

Pragniesz czegoś? - rób to bo zaczniesz o tym marzyć.
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
- Kamil Kończak
- zaufany użytkownik
- Posty: 12349
- Rejestracja: śr cze 24, 2009 4:11 pm
- płeć: mężczyzna
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Druga część wystąpnienia.Na prawdę warto posłuchać choć trzeba się bardzo wsłuchać bo jakość nie jest najlepsza.Panie Aleksandrze jest pan moim idolem:-)
Pragniesz czegoś? - rób to bo zaczniesz o tym marzyć.
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
- moi
- moderator
- Posty: 27824
- Rejestracja: czw maja 18, 2006 12:12 pm
- Gadu-Gadu: 9
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
SięSzłoSkrajemDrogi pisze:Może Moi coś napisze bo jest czy była nauczycielką.
Byłam nauczycielką w liceum dla dorosłych i wykładowcą akademickim w niepublicznej uczelni wyższej o dobrej renomie. Obydwie szkoły były płatne. Pierwsza placówka to była porażka, jeśli chodzi o funkcjonowanie i poziom. W drugiej studenci mieli postawę roszczeniową, na zasadzie: "płacę, więc wymagam piątki za nic". Możliwe, że byli tacy wykładowcy, którzy tej presji ulegali - ja nie. Problemy na tej uczelni były ponadto podobne, jak na wszystkich uczelniach wyższych. Plagą były plagiaty. Co semestr, w ramach pracy pisemnej zaliczeniowej, się z tym zmagałam.
Mam też doświadczenia z prywatną szkołą podstawową, bo do takiej przez krótki czas chodził mój syn. Placówka miała dość wysoki poziom, ale w przypadku kłopotów z dzieckiem całkowicie uciekała do odpowiedzialności. Efekt była taki, że po miesiącu zabraliśmy stamtąd dziecko, bo pani wychowawczyni nie zrobiła nic, żeby syn zaklimatyzował się w klasie. Za pieniądze, które tam zostawiałam oczekiwałam czegoś innego. Wiele rzeczy było fikcją, np. zajęcia z judo, które prowadził były policjant, tak gruby i nieruchawy, że podejrzewam, iż sam miał problem z zawiązaniem sobie butów. Do tego malutkie, klaustrofobiczne pomieszczenia i ścisk. Tak naprawdę tylko język stał na wysokim poziomie.
Dziś Młody chodzi do szkoły państwowej, gdzie ma za darmo gimnastykę korekcyjną, logopedę i zajęcia z terapii pedagogicznej (ma problem z przystosowaniem się od ogólnie obowiązujących norm). Do tego obiad w cenie 3,5 złotego. Można? - można.
Wydaje mi się, że najlepszym typem szkoły jest szkoła społeczna, gdzie rodzice wespół z dyrekcją decydują o podręcznikach, remontach, zatrudnieniu nowej kadry. Jest to szkoła częściowo odpłatna, tańsza, niż szkoły prywatne, bo część pieniędzy dotuje Urząd Miasta i Gminy. Takie placówki powstają często tam, gdzie szkoła ma być likwidowana i rodzice walczą o jej utrzymanie zmieniając status prawny szkoły.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Szko%C5%82a_spo%C5%82eczna
Z drugiej strony, sama skończyłam takie liceum i wiem, że były plusy i minusy. Ale to była szkoła eksperymentalna, więc minusy kładę na karb pionierskiej działalności tej placówki. Jako nastolatka byłam nieprzystosowana społecznie i ta szkoła uratowała mi życie, bo nie byłam w stanie odnaleźć się w normalnym systemie oświaty.
Pozdrawiam.m.
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
A ja uważam, że powinno się całkowicie znieść obowiązkową szkołę. Niech rodzic uczy dziecko tego co chce żeby się uczyło i tyle ile mu będzie potrzebne w życiu. Sam wolałbym w ogóle nie chodzić do szkoły, oprócz języka polskiego prawie wszystko zapomniałem i co ważniejsze zupełnie tego nie odczuwam, ta wiedza po prostu nie jest mi potrzebna. Kiedyś młodzi ludzie wędrowali w poszukiwaniu majstra, który brał ich pod opiekę i uczył fachu, to całkiem rozsądny sposób edukowania ludzi. Dostrzegam w dzisiejszych czasach jakiś rodzaj pogardy dla pracy fizycznej. Najważniejsze jest jednak, żeby to co się robi robiło się dobrze, natomiast obecna edukacja ma na celu "uzyskanie papierka".
O szkolnym systemie penitencjarnym tutaj
http://tosterpandory.blog.onet.pl/Szkol ... 93950188,n
O szkolnym systemie penitencjarnym tutaj

http://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
- małomówiąca
- zaufany użytkownik
- Posty: 745
- Rejestracja: wt lut 15, 2011 12:59 pm
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Z wieloma aspektami tego, co piszecie się zgadzam. Nie zgadzam się jednak z tym, że cała obowiązkowa edukacja do niczego nie jest potrzebna. Uważam, że dzięki szkole w takiej, a nie innej formie, mam dość szeroką wiedzę o świecie i umiejętność rozumienia, której bez szkoły na pewno bym nie miała. Oczywiście nie jest to wiedza głęboka, tylko elementarna, ale JEST. Można się zgodzić albo nie, ale edukacja w takiej formie pozostawia jednak coś w głowie. No, a cała reszta... Cóż, jako polonistka chciałabym, żeby w szkołach wiele się zmieniło. Jakaś przebudowa od podstaw, bo dobrze nie jest na pewno.
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Szczerze pisząc to ogólną wiedzę o świecie, którą nabywa się w szkole, można o kant stołu potłuc. Więcej dowiedziałem się czytając i szperając samodzielnie, niż na niejednej lekcji. A czytać, pisać i podstawy liczenia znałem już zanim poszedłem do szkoły, bo nauczono mnie tego w domu.
Obecnie raczej staram się oduczyć tego, czego się wcześniej nauczyłem, i nauczyć się tego, co jest naprawdę wartościowe.
Obecnie raczej staram się oduczyć tego, czego się wcześniej nauczyłem, i nauczyć się tego, co jest naprawdę wartościowe.
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Na pewno są tacy co z tego żyją, choćby minister edukacji, więc nikt nie mówi, że pewni ludzie jej nie potrzebująPanna M pisze:Z wieloma aspektami tego, co piszecie się zgadzam. Nie zgadzam się jednak z tym, że cała obowiązkowa edukacja do niczego nie jest potrzebna..

http://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
- moi
- moderator
- Posty: 27824
- Rejestracja: czw maja 18, 2006 12:12 pm
- Gadu-Gadu: 9
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Przecież i teraz edukacja domowa jest możliwa. Wystarczy tylko spełnić odpowiednie procedury, wcale nie takie trudne:
http://www.edukacjadomowa.piasta.pl/pytania.html
http://www.uczdziecko.pl/mlodszy-uczen/ ... edury.html
Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w ten sposób odcinamy dziecko od naturalnego środowiska rówieśniczego.
Pozdrawiam.m.
http://www.edukacjadomowa.piasta.pl/pytania.html
http://www.uczdziecko.pl/mlodszy-uczen/ ... edury.html
Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w ten sposób odcinamy dziecko od naturalnego środowiska rówieśniczego.
Pozdrawiam.m.
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
No to powiedz mi , czy mogę np uczyć dziecko swoją metodą, która polegałaby tylko na czytaniu książek, dyskusji i nauce paru języków obcych, czy też nawet w domu muszę trzymać się programu ministra edukacji?
http://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
- moi
- moderator
- Posty: 27824
- Rejestracja: czw maja 18, 2006 12:12 pm
- Gadu-Gadu: 9
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Tak, musisz zrealizować podstawę programową. A dodatkowo możesz uczyć dziecko czego chcesz.
Pozdrawiam.m.
Pozdrawiam.m.
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Czyli nie wychodzimy poza system ... Nauczanie domowe w tym stylu, to tylko lekkie poluźnienie więzów ...
http://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
życzenia pana Gwiazdowskiego dla młodzieży z pierwszegto września:
Wszystki dzieciom, które idą dziś do szkoły, serdeczne życzenia wytrwałości, żeby nie dały się ogłupić przez najbliższy rok i kolejne lata edukacji w państwowym systemie nauczania, w którym nawet w szkołach prywatnych trzeba realizować państwowy program ogłupiania.
http://www.youtube.com/watch?v=EdmZYu9Lths
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
Powiedzmy przeciwnikowi otwarcie, że nie podzielamy jego idei, ponieważ je rozumiemy, i że on nie podziela naszych, ponieważ ich nie rozumie.
- marek-sportowiec
- nadużywający
- Posty: 322
- Rejestracja: czw maja 25, 2006 1:11 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: olimpiada
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Matura to jest dla mnie w tym momencie szajs nieużyteczny!
Pierwsza wojna atomowa nadchodzi! Nie pomogą pojazdy czy broń palna! Armia jest zbyteczna! Wojacy się nie przydadzą! Zasobów coraz mniej, bo są marnotrawione bezlitośnie przez samego człowieka!
Puss djevel Dreng, øl rødhåret bjørn.
taurus-piskus
Puss djevel Dreng, øl rødhåret bjørn.
taurus-piskus
- Kamil Kończak
- zaufany użytkownik
- Posty: 12349
- Rejestracja: śr cze 24, 2009 4:11 pm
- płeć: mężczyzna
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Przeczytaj sobie Boris o flexischoolingu czy o szkole waldorfskiej.Myślę,że do takiej chciałbyś chodzić :)W takiej szkole nie ma ani ocen ani podręczników.Wszystko jest wypracowywane przez nauczyciela i ucznia. Jest to elastyczny sposób nauczania dostępny w róznych krajach Europy,także w Polsce.O tym jak mglisty jest to w Polsce termin(mam na myśli flexischoolong) świadczy to,że po wpisaniu w google wyświetla się tylko jedna strona po polsku.Zapominasz,że szkoła jest ważnym elementem socjalizacji.Żyjemy w społeczeństwie i tego nie zmienimy.Miałbyś pomysł co zrobić z tak dużą grupą dzieci w tym wieku?Kto by się nimi zajął kiedy większość rodziców musi iść do pracy?Oprócz tego,że w społeczeństwie panuje ład bo po miastach nie panoszą się niepilnowane przez nikogo dzieciaki,zdobywają też jakąś wiedzę,kształtuje się ich potrzeganie świata,sytem zachowań etc.Można oczywiście dyskutować nad jakością i formą tej socjalizacji.Powinno się po prostu dążyć do jak największej elastyczności i tworzenia alternatyw a nie do burzenia obecnego porządku,który wielu ludziom przecież odpowiada.Mnie osobiście najbardziej przeraża,że w dzisiejszych czasach wielu bogatych rodziców zamiast wychowywać swoje dzieci tresuje je.Zamiast pozwolić dzieciom cieszyć się dzieciństwem wysyłają swoje pociechy na różne zajęcia począwszy od nauki języków obcych,gry na instrumencie,na zajęciach sztuk walki skończywszy.To wszystko może mieć mniejsce ale bez przesady.Dzieci muszą mieć czas na przeżycie swojego dzieciństwa aby potem wejść w dorosłość.Po swojemu.W taki sposób tresują je tylko pod wyścig szczurów w niedalekiej przyszłości.
http://www.nurtalternatywny.za.pl/page8.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pedagogika_waldorfska "http://pl.wikipedia.org/wiki/ "Wychowawca uczy większości przedmiotów w ramach tzw. lekcji głównej na przestrzeni całej edukacji w szkole podstawowej, nie tylko w ciągu trzech pierwszych lat. Nauczanie prowadzone jest w systemie tzw. epok. Oznacza to, że przez kilka tygodni (na ogół od dwóch do czterech) dzieci zajmują się jednym przedmiotem, np. matematyką, po czym następuje inna epoka (cykl) i inny temat. Najczęściej spotykanym zarzutem wobec takiego sposobu nauczania jest ryzyko, że uczniowie będą zapominać materiał z danego tematu, jeśli nie będzie on utrwalany w czasie pracy nad innym zagadnieniem. Pedagodzy waldorfscy odrzucają ten zarzut wskazując na wieloletnie doświadczenia szkół waldorfskich z tego typu procesem dydaktycznym. Jednocześnie podkreślają, że system epokowy pozwala na głębokie wniknięcie w omawiane tematy i wielostronne ich opracowanie".
http://www.nurtalternatywny.za.pl/page8.html
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pedagogika_waldorfska "http://pl.wikipedia.org/wiki/ "Wychowawca uczy większości przedmiotów w ramach tzw. lekcji głównej na przestrzeni całej edukacji w szkole podstawowej, nie tylko w ciągu trzech pierwszych lat. Nauczanie prowadzone jest w systemie tzw. epok. Oznacza to, że przez kilka tygodni (na ogół od dwóch do czterech) dzieci zajmują się jednym przedmiotem, np. matematyką, po czym następuje inna epoka (cykl) i inny temat. Najczęściej spotykanym zarzutem wobec takiego sposobu nauczania jest ryzyko, że uczniowie będą zapominać materiał z danego tematu, jeśli nie będzie on utrwalany w czasie pracy nad innym zagadnieniem. Pedagodzy waldorfscy odrzucają ten zarzut wskazując na wieloletnie doświadczenia szkół waldorfskich z tego typu procesem dydaktycznym. Jednocześnie podkreślają, że system epokowy pozwala na głębokie wniknięcie w omawiane tematy i wielostronne ich opracowanie".
Pragniesz czegoś? - rób to bo zaczniesz o tym marzyć.
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
" May your love of the form culminite in the love of
the formless."
https://www.youtube.com/watch?v=0joS1fzwFcU
- moi
- moderator
- Posty: 27824
- Rejestracja: czw maja 18, 2006 12:12 pm
- Gadu-Gadu: 9
- Lokalizacja: Dolny Śląsk
- Kontakt:
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Dziecko mojego znajomego chodzi do przedszkola waldorfskiego w Warszawie. Bardzo sobie chwalą ten typ placówki.
Pozdrawiam.m.
Pozdrawiam.m.
- Akatosh
- zaufany użytkownik
- Posty: 813
- Rejestracja: pt lip 09, 2010 4:08 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: mazowieckie
Re: Ciekawe uwagi na temat polskiej edukacji
Milton Friedman o wadach publicznego systemu szkolnictwa wyższego i pozytywnych aspektach kształcenia się w uczelniach prywatnych.
Cytat z końcówki filmu: "Centralizacja produkuje jednolitość. Zabija eksperymentowanie, które jest fundamentalnym źródłem postępu. (...) Konkurencja rynkowa jest najpewniejszym sposobem poprawy jakości i innowacyjności edukacji, podobnie jak każdej innej branży."
Cytat z końcówki filmu: "Centralizacja produkuje jednolitość. Zabija eksperymentowanie, które jest fundamentalnym źródłem postępu. (...) Konkurencja rynkowa jest najpewniejszym sposobem poprawy jakości i innowacyjności edukacji, podobnie jak każdej innej branży."