LGBT
Moderator: moderatorzy
- Chłopiec Papuśny
- zaufany użytkownik
- Posty: 2131
- Rejestracja: pn kwie 18, 2016 10:36 am
- płeć: mężczyzna
- Gadu-Gadu: 46660127
- Lokalizacja: Kiełczów
Re: LGBT
A co z modlitwą?
Re: LGBT
Ciekawe jakiej orientacji seksualnej jest ten duszpasterz osób LGBT.
Kiedyś wysyłano na księży młodych, którzy zdradzali niepokojące objawy fascynacji kolegami zamiast koleżankami. Ale to pewnie obłuda małomiasteczkowa.
"O przebiegu poniedziałkowej audiencji ksiądz Martin poinformował na Twitterze. "Jeden z najważniejszych momentów mojego życia. Poczułem się dzisiaj zachęcony, pocieszony i zainspirowany przez Ojca Świętego" - napisał jezuita".
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/201 ... osob-lgbt/
"Papież Franciszek w przesłaniu do amerykańskiego jezuity księdza Jamesa Martina, duszpasterza osób LGBT napisał, że Bóg "zbliża się z miłością do każdego ze swoich dzieci, do wszystkich i do każdego z nich"
(...)
"Modlę się za twoje stado"
"To w ten sposób zbliża się do każdego z nas. Myśląc o twojej pracy duszpasterskiej, widzę, że stale starasz się naśladować ten styl Boga. Jesteś kapłanem dla wszystkich mężczyzn i kobiet, tak, jak Bóg jest Ojcem wszystkich. Modlę się, abyś dalej to robił, będąc bliskim, współczującym i z wielką czułością" - napisał papież do księdza Martina".
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/202 ... o-kazdego/
Stąd już niedaleko do rodzin, w których dwóch tatusiów czy dwie mamusie wychowuje dziecko, które oczywiście może stać się osobą LGBT.
Szkoda tylko, że Bóg jest tylko Ojcem a nie też Matką lesbijek.
A ten już odszedł ze stanu kapłańskiego. Po co ta obłuda i chowanie młodzieży o innej orientacji w seminariach.
""Nie przejedzie mi bycie gejem". Lubelski duchowny rezygnuje z kapłaństwa"
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/201 ... aplanstwa/
Kiedyś wysyłano na księży młodych, którzy zdradzali niepokojące objawy fascynacji kolegami zamiast koleżankami. Ale to pewnie obłuda małomiasteczkowa.
"O przebiegu poniedziałkowej audiencji ksiądz Martin poinformował na Twitterze. "Jeden z najważniejszych momentów mojego życia. Poczułem się dzisiaj zachęcony, pocieszony i zainspirowany przez Ojca Świętego" - napisał jezuita".
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/201 ... osob-lgbt/
"Papież Franciszek w przesłaniu do amerykańskiego jezuity księdza Jamesa Martina, duszpasterza osób LGBT napisał, że Bóg "zbliża się z miłością do każdego ze swoich dzieci, do wszystkich i do każdego z nich"
(...)
"Modlę się za twoje stado"
"To w ten sposób zbliża się do każdego z nas. Myśląc o twojej pracy duszpasterskiej, widzę, że stale starasz się naśladować ten styl Boga. Jesteś kapłanem dla wszystkich mężczyzn i kobiet, tak, jak Bóg jest Ojcem wszystkich. Modlę się, abyś dalej to robił, będąc bliskim, współczującym i z wielką czułością" - napisał papież do księdza Martina".
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/202 ... o-kazdego/
Stąd już niedaleko do rodzin, w których dwóch tatusiów czy dwie mamusie wychowuje dziecko, które oczywiście może stać się osobą LGBT.
Szkoda tylko, że Bóg jest tylko Ojcem a nie też Matką lesbijek.

A ten już odszedł ze stanu kapłańskiego. Po co ta obłuda i chowanie młodzieży o innej orientacji w seminariach.
""Nie przejedzie mi bycie gejem". Lubelski duchowny rezygnuje z kapłaństwa"
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/201 ... aplanstwa/
- xmiaplacidus
- zaufany użytkownik
- Posty: 158
- Rejestracja: pt kwie 02, 2021 4:50 pm
- Gadu-Gadu: 67253143
- Lokalizacja: Legnica
Re: LGBT
Ale tu jest syf i pełno jadu. Zastanówcie się nad sobą i nad tym co piszecie. Bije od was nienawiść do zwykłych ludzi. Też jesteśmy dyskryminowani, bo choroby psychiczne to ogromny temat tabu, to zamiast wspierać się w walce o swoje prawa i godne życie, to musicie się im rzucać do gardeł. Doprawdy żałosne.
F25.1
- xmiaplacidus
- zaufany użytkownik
- Posty: 158
- Rejestracja: pt kwie 02, 2021 4:50 pm
- Gadu-Gadu: 67253143
- Lokalizacja: Legnica
Re: LGBT
Ale tu jest syf i pełno jadu. Zastanówcie się nad sobą i nad tym co piszecie. Bije od was nienawiść do zwykłych ludzi. Też jesteśmy dyskryminowani, bo choroby psychiczne to ogromny temat tabu, to zamiast wspierać się w walce o swoje prawa i godne życie, to musicie się im rzucać do gardeł. Doprawdy żałosne.
F25.1
- Bright Angel
- zaufany użytkownik
- Posty: 5440
- Rejestracja: ndz gru 10, 2006 9:40 pm
- płeć: mężczyzna
Re: LGBT
(13): Gdyby jakiś mężczyzna współżył z mężczyzną, tak jak się współżyje z kobietą, obaj popełnili czyn ohydny. Mają być ukarani śmiercią. Sami ściągnęli śmierć na siebie.
[Biblia Paulistów, Ks. Kapłańska 20:13]
(22): Nie wolno ci współżyć z mężczyzną, tak jak się współżyje z kobietą – byłoby to obrzydliwe!. (23): Nie wolno ci współżyć z bydlęciem, gdyż stałbyś się przez nie nieczysty. Tak samo kobieta nie odda się zwierzęciu – byłoby to ohydne! (24): Nie kalajcie się tymi rzeczami, bo nimi splugawiły się narody, które wypędzę przed wami. (25): Splugawiła się nimi także ta ziemia, dlatego ukarałem ją za jej grzech, a ona wypluła swoich mieszkańców. (26): Przestrzegajcie więc moich praw i nakazów i nie popełniajcie żadnej z tych obrzydliwości. Nie popełni jej ani mieszkaniec kraju, ani cudzoziemiec, który zamieszkał wśród was. (27): Wszystkich tych obrzydliwości dopuszczali się mieszkańcy tej ziemi, którzy tu byli przed wami, i w ten sposób ta ziemia została skalana. (28): Żeby więc i was nie wypluła ta ziemia, gdy ją skalacie – tak jak wypluła naród, który był tu przed wami – (29): każdego, kto by popełnił jedną z tych obrzydliwych rzeczy, usuniecie z ludu. (30): Przestrzegajcie mojego nakazu i nie naśladujcie żadnego z obrzydliwych obyczajów, które były tu praktykowane przed wami, abyście się przez to nie splugawili. Ja jestem JEHUAH, waszym BOGIEM!»".
[Ks. Kapłańska 18:22-30]
[Biblia Paulistów, Ks. Kapłańska 20:13]
(22): Nie wolno ci współżyć z mężczyzną, tak jak się współżyje z kobietą – byłoby to obrzydliwe!. (23): Nie wolno ci współżyć z bydlęciem, gdyż stałbyś się przez nie nieczysty. Tak samo kobieta nie odda się zwierzęciu – byłoby to ohydne! (24): Nie kalajcie się tymi rzeczami, bo nimi splugawiły się narody, które wypędzę przed wami. (25): Splugawiła się nimi także ta ziemia, dlatego ukarałem ją za jej grzech, a ona wypluła swoich mieszkańców. (26): Przestrzegajcie więc moich praw i nakazów i nie popełniajcie żadnej z tych obrzydliwości. Nie popełni jej ani mieszkaniec kraju, ani cudzoziemiec, który zamieszkał wśród was. (27): Wszystkich tych obrzydliwości dopuszczali się mieszkańcy tej ziemi, którzy tu byli przed wami, i w ten sposób ta ziemia została skalana. (28): Żeby więc i was nie wypluła ta ziemia, gdy ją skalacie – tak jak wypluła naród, który był tu przed wami – (29): każdego, kto by popełnił jedną z tych obrzydliwych rzeczy, usuniecie z ludu. (30): Przestrzegajcie mojego nakazu i nie naśladujcie żadnego z obrzydliwych obyczajów, które były tu praktykowane przed wami, abyście się przez to nie splugawili. Ja jestem JEHUAH, waszym BOGIEM!»".
[Ks. Kapłańska 18:22-30]
Just remember that death is not the end. Heaven or hell? The choice is Yours.
- Catastrophique
- bywalec
- Posty: 17079
- Rejestracja: pt maja 24, 2013 7:49 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa <3
- Infalibilis
- bywalec
- Posty: 196
- Rejestracja: ndz lip 04, 2021 10:33 am
Re: LGBT
Księga Kapłańska nie jest natchniona.
To jedynie zbiór praw obowiązujących Żydów w tamtych czasach.
Nawet współcześni Żydzi nie przestrzegają wszystkich zasad, np: kamienowanie.
To jedynie zbiór praw obowiązujących Żydów w tamtych czasach.
Nawet współcześni Żydzi nie przestrzegają wszystkich zasad, np: kamienowanie.
- Bright Angel
- zaufany użytkownik
- Posty: 5440
- Rejestracja: ndz gru 10, 2006 9:40 pm
- płeć: mężczyzna
Re: LGBT
W Biblii nie ma tolerancji dla zła. Już niektórzy LBGT chcą zalegalizować pedofilię. I można by przypuszczać, że tak by się stało gdyby porządzili jeszcze kilkadziesiąt lat.
Just remember that death is not the end. Heaven or hell? The choice is Yours.
- Catastrophique
- bywalec
- Posty: 17079
- Rejestracja: pt maja 24, 2013 7:49 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa <3
Re: LGBT
Dla "zła" xD.
Bo przeciez wszyscy geje i lesbijki to demony xD.
Szkoda, ze glupota nie jest zdelegalizowana :/.
Bo przeciez wszyscy geje i lesbijki to demony xD.
Szkoda, ze glupota nie jest zdelegalizowana :/.
Tik tak tik tak
| "To boldly go where no one has gone before"

- Catastrophique
- bywalec
- Posty: 17079
- Rejestracja: pt maja 24, 2013 7:49 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa <3
Re: LGBT
Biblia naprawde bywa przesmieszna, choc nigdy nie zabawna :/.
Tik tak tik tak
| "To boldly go where no one has gone before"

- Infalibilis
- bywalec
- Posty: 196
- Rejestracja: ndz lip 04, 2021 10:33 am
Re: LGBT
Co w tym złego, że dwaj dorośli mężczyźni lub kobiety kochają się ze sobą za swoją zgodą?
- Catastrophique
- bywalec
- Posty: 17079
- Rejestracja: pt maja 24, 2013 7:49 pm
- płeć: mężczyzna
- Lokalizacja: Wawa <3
Re: LGBT
Ja nie widzę w tym nic zlego, bo to tez czesto jest forma miłości. Biblia i Katolicyzm jednak wiedza lepiej xD.
Sredniowiecze :/.
Sredniowiecze :/.
Tik tak tik tak
| "To boldly go where no one has gone before"

- Infalibilis
- bywalec
- Posty: 196
- Rejestracja: ndz lip 04, 2021 10:33 am
Re: LGBT
Średniowiecze to 1000 lat panowania Boga...katolickiego.
Re: LGBT
Nie odziedziczą Królestwa Bożego.Infalibilis pisze: ↑czw lip 08, 2021 8:22 am Co w tym złego, że dwaj dorośli mężczyźni lub kobiety kochają się ze sobą za swoją zgodą?

Jezus uzdrawiał chorych psychicznie (opętanych) i cierpiących na zaburzenia neurologiczne (epileptyków, paralityków), ale nie znalazłem w Ewangelii żadnego opisu uzdrowienia homoseksualisty. Czy to dlatego, że to nie choroba czy dlatego, że może trudno byłoby komuś takiemu zmienić osobowość i biologię?
W każdym razie Biblia sugeruje, że sami muszą przestać, jeżeli chcą być "sprawiedliwi", "usprawiedliwieni" w obliczu Absolutu.
(9): Czy nie wiecie, że niesprawiedliwi nie otrzymają królestwa Bożego? Nie łudźcie się! Ani rozpustnicy, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani rozwiąźli, ani mężczyźni współżyjący ze sobą, (10): ani złodzieje, ani zachłanni, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy nie otrzymają królestwa Bożego. (11): Takimi byli niektórzy spośród was, ale zostaliście obmyci, uświęceni, uznani za sprawiedliwych w imię Pana Jezusa Chrystusa i przez Ducha naszego Boga. (12): Wszystko mi wolno, ale nie wszystko jest pożyteczne. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie poddam się w niewolę. (13): Pokarm jest dla żołądka, a żołądek dla pokarmu. Bóg natomiast unicestwi i jedno, i drugie. Ciało nie jest dla rozpusty, ale dla Pana, a Pan dla ciała. (14): Bóg, który wskrzesił Pana, i nas wskrzesi swoją mocą. (15): Czyż nie wiecie, że wasze ciała są częścią Ciała Chrystusa? Czy wezmę część Ciała Chrystusa i zrobię ją częścią ciała nierządnicy? Przenigdy! (16): Czy nie wiecie, że ten, który łączy się z nierządnicą, jest z nią jednym ciałem? Będą bowiem – jak jest powiedziane – dwoje jednym ciałem. (17): Ten, kto łączy się z Panem, jest z Nim jednym duchem. (18): Uciekajcie przed rozpustą! Każdy inny grzech, który popełnia człowiek, jest poza ciałem, ale kto oddaje się rozpuście, grzeszy przeciw własnemu ciału. [Biblia Paulistów, 1kor 6]
(9): Aza nie wiecie, iż niesprawiedliwi nie osięgą królestwa Bożego? Nie mylcie się, ani porubnicy, ani bałwanom służący, ani cudzołożnicy, ani psotliwi, ani Sodomczycy, (10): Ani złodzieje, ani łakomi, ani pijanice, ani złorzeczący, ani drapieżce nie posięgą królestwa Bożego. (11): I tymeście niektórzy byli: aleścię omyci, aleście poświęceni, aleście usprawiedliwieni w imię Pana naszego Jezu Chrysta, i w Duchu Boga naszego. (12): Wszystko mi się godzi, ale nie wszystko pożyteczno. Wszystko mi się godzi, ale się ja w moc niczemu nie poddam. (13): Pokarm brzuchowi, a brzuch pokarmowi: lecz Bóg i ten i te zepsuje: A ciało nie porubstwu, ale Panu, a Pan ciału. (14): A Bóg i Pana wzbudził, i nas wzbudzi przez moc swoję. (15): Nie wiecie, iż ciała wasze są członkami Chrystusowemi? wziąwszy tedy członki Chrystusowe, uczynię je członkami nierządnice? Nie daj tego Boże. (16): Abo nie wiecie, iż ten co się złącza z nierządnicą, staje się jednem ciałem? Abowiem (mówi) będą dwa w jednem ciele. (17): A kto się złącza z Panem, jednym duchem jest. (18): Uciekajcie przed porubstwem. Wszelki grzech, któryby człowiek czynił, nie jest na ciele: ale kto porubstwo płodzi, przeciwko ciału swemu grzeszy. [Biblia Jakuba Wujka, 1kor 6]
(9): Czy nie wiecie, że ludzie nieprawi nie odziedziczą Królestwa Bożego? Nie dajcie się wprowadzić w błąd. Ani dopuszczający się niemoralności, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani mężczyźni zgadzający się na kontakty homoseksualne, ani homoseksualiści, (10): ani złodzieje, ani chciwcy, ani pijacy, ani rzucający obelgi, ani zdziercy nie odziedziczą Królestwa Bożego. (11): Niektórzy z was tacy byli. Jednak Bóg za pomocą swojego ducha was oczyścił, uświęcił i uznał za prawych w imię naszego Pana, Jezusa Chrystusa. (12): Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi pożytek. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie pozwolę przejąć nad sobą kontroli. (13): Pokarm jest dla żołądka, a żołądek dla pokarmu, ale Bóg potrafi sprawić, że i jedno, i drugie stanie się niczym. Ciało nie jest dla niemoralności, lecz dla Pana, a Pan jest dla ciała. (14): Bóg swoją mocą wskrzesił Pana i również nas wskrzesi. (15): Czy nie wiecie, że wasze ciała są częściami ciała Chrystusa? Czy więc mam wziąć części ciała Chrystusa i połączyć je z ciałem prostytutki? W żadnym wypadku! (16): Czy nie wiecie, że kto się złączył z prostytutką, tworzy z nią jedno ciało? Bo „oboje”, mówi Bóg, „będą jednym ciałem”. (17): A kto się złączył z Panem, tworzy z nim jedno w duchu. (18): Uciekajcie od niemoralności! Żaden inny grzech, który by człowiek popełnił, nie hańbi ciała tak jak ten. Kto dopuszcza się niemoralności, grzeszy przeciw własnemu ciału. [Przekład Nowego Świata 2018, 1kor 6]
(11): Krzywdziciel niech dalej krzywdzi, nieczysty niech jeszcze bardziej się brudzi, sprawiedliwy niech nadal postępuje sprawiedliwie, a święty niech uświęca się coraz bardziej. (12): Oto wkrótce przyjdę i przyniosę ze sobą nagrodę. Odpłacę nią każdemu zgodnie z jego czynami. (13): Ja jestem Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Początek i Koniec. (14): Szczęśliwi, którzy piorą swe szaty, aby mieć prawo spożywać z drzewa życia i wejść przez bramy do miasta. (15): Na zewnątrz są psy, czarodzieje, rozpustnicy, zabójcy, bałwochwalcy i wszyscy, którzy lubią i mówią kłamstwa. (16): Ja, Jezus, posłałem mojego anioła, aby wam to poświadczył w Kościołach. Ja jestem korzeniem i potomkiem Dawida, świecącą Gwiazdą Poranną". [Biblia Paulistów, Ap 22]
(11): Kto szkodzi, niech jeszcze szkodzi: a kto jest w plugastwie, niech jeszcze plugawieje: a kto sprawiedliwy jest niech jeszcze będzie usprawiedliwion: a święty, niech jeszcze będzie poświęcon. (12): Oto przychodzę rychło, a zapłata moja zemną jest, abym oddał każdemu według uczynków jego. (13): Jam jest Alpha i Omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec. (14): Błogosławieni, którzy omywają szaty swoje we krwi barankowej, aby władza ich była nad drzewem żywota, ażeby weszli przez bramy do miasta. (15): Na dworze psi i czarownicy, i niewstydliwi, i mężobójce, i bałwochwalce, i każdy, który miłuje, i który czyni kłamstwo. (16): Ja Jezus posłałem anioła mego, aby to wam świadczył w kościelech. Jam jest korzeń i naród Dawidów, gwiazda jasna i zaranna. [Biblia Jakuba Wujka, Ap 22]
(11): Nieprawy niech dalej się dopuszcza nieprawości, a postępujący obrzydliwie niech dalej postępuje obrzydliwie. Ale prawy niech dalej trwa w prawości, a święty niech dalej trwa w świętości. (12): „‚Przyjdę szybko i będę miał ze sobą zapłatę, żeby każdemu oddać według jego postępowania. (13): Ja jestem Alfa i Omega, pierwszy i ostatni, początek i koniec. (14): Szczęśliwi są ci, którzy wyprali swoje długie szaty, żeby mieć prawo jeść owoce z drzew życia i żeby uzyskać wstęp do miasta przez jego bramy. (15): Poza miastem są psy, uprawiający spirytyzm, dopuszczający się niemoralności, mordercy, bałwochwalcy oraz wszyscy, którzy kochają kłamać i w tym trwają’. (16): „‚Ja, Jezus, posłałem swojego anioła, żeby o tych rzeczach złożyć wam świadectwo dla pożytku zborów. Ja jestem korzeniem, potomkiem Dawida i jasną gwiazdą poranną’”. [Przekład Nowego Świata 2018, Ap 22]
(17): A duch i przyszła żona Baranka bezustannie mówią: „Przyjdź!”. Każdy, kto słyszy, niech powie: „Przyjdź!”. Każdy, kto jest spragniony, niech przyjdzie. Każdy, kto chce, niech za darmo bierze wodę życia. [Przekład Nowego Świata 2018, Ap 22]
Okazuje się, że Biblia nieraz nazywała homoseksualistów psami. Co to może znaczyć?
Re: LGBT
"UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WYDZIAŁ POLONISTYKI
Jagoda Rodzoch-Malek
W JAKI SPOSÓB MÓWI SIĘ W POLSZCZYŹNIE
O HOMOSEKSUALIZMIE I OSOBACH
HOMOSEKSUALNYCH? ANALIZA LEKSYKI NA
PODSTAWIE DANYCH LEKSYKOGRAFICZNYCH
I TEKSTOWYCH
Praca doktorska wykonana w Zakładzie Leksykologii, Stylistyki Teoretycznej
i Kultury Języka Polskiego
W Tradycji Kościoła temat homoseksualizmu był podejmowany w kontekście
problematyki płci, małżeństwa, czystości i grzechów przeciwko niej. Stanowisko Kościoła
katolickiego wobec homoseksualizmu wynika z tego, co na ten temat mówi Pismo Święte
odczytywane zgodnie z Tradycją. Biblia nie operuje oczywiście pojęciem homoseksualizm,
lecz opisuje zjawiska z nim związane. Fakt występowania tej tematyki w Piśmie Świętym nie
dziwi, ponieważ różnego rodzaju zachowania i czyny na tle seksualnym pomiędzy dwiema
osobami tej samej płci były szeroko rozpowszechnione w świecie starożytnym. Kościół
katolicki, czy szerzej – chrześcijaństwo, swoją ocenę tego zjawiska przejął z tradycji
judaistycznej. W Torze, przede wszystkim w Księdze Kapłańskiej, znajdują się fragmenty,
które według większości teologów żydowskich i katolickich jednoznacznie występują
przeciwko praktykom homoseksualnym:
Nie będziesz obcował z mężczyzną, tak jak się obcuje z kobietą. To jest obrzydliwość! [Kpł 18, 22];50
Ktokolwiek obcuje cieleśnie z mężczyzną, tak jak się obcuje z kobietą, popełnia obrzydliwość
[Kpł 20, 13].
Istotny jest kontekst tego zakazu: „Tego, co czynią w ziemi egipskiej, w której mieszkaliście,
nie czyńcie‖ [Kpł 18, 3] – brak działań homoseksualnych miał odróżniać Izraela od ludów
pogańskich51. Żydzi negatywnie oceniali stosunki homoseksualne, uznając je za niemoralne
i grzeszne, za niedopuszczalne zboczenie52.
O kontaktach homoseksualnych mówią także według tradycji żydowskiej
i chrześcijańskiej dwa obszerne, podobne w treści fragmenty Starego Testamentu. Mamy
50 Wszystkie cytaty biblijne przytaczam za Biblią Tysiąclecia.
51
W starożytnym Egipcie istniały dwie główne formy czynów homoseksualnych: pierwsza, to współżycie
dwóch mężczyzn za ich obopólną zgodą; druga – to gwałt, który był przejawem dominacji jednego mężczyzny
nad drugim [zob. Babik 2009, 90-91].
52 Współcześnie w różnych nurtach judaizmu (reformowanym, rekonstrukcjonistycznym) podejmuje się próby
usprawiedliwienia, uwolnienia od karalności i zalegalizowania homoseksualizmu. Jedynie odłamy
ultraortodoksyjny i chasydzki pozostają na tradycyjnych rabinicznych pozycjach [zob. Terlikowski 2004, 15-23;
Lifschitz 2008, 44-65].27
w nich do czynienia jedynie z zamiarem podjęcia takich kontaktów, a nie z aktem
dokonanym. Pierwszy fragment dotyczy mieszkańców Sodomy, którzy otoczyli dom Lota,
żądając, by w celach seksualnych wydał im przybyłych do niego gości, którzy byli aniołami
[Rdz 19, 1-29]. Lot oferuje mieszkańcom w zamian swoją córkę, hołdując tym samym
wschodnim zasadom gościnności, wedle których dobro osób przyjętych pod dach jest
najważniejsze. Sodomici nie przystają na takie rozwiązanie, lecz do akcji wkraczają
aniołowie, którzy oślepiają napastników. Od tego biblijnego wydarzenia homoseksualizm
nazywany jest czasem sodomią, choć dla samych Izraelitów Sodoma była symbolem także
innych wynaturzeń i wykroczeń przeciwko prawu. Podobne wydarzenie, w którym
homoseksualna zachcianka wynika z próby zadania gwałtu, opisane jest w Księdze Sędziów
[Sdz 19, 15-28]. Tam również kobieta ofiarowana jest zamiast przybyłego w gościnę
mężczyzny 53 . W kultach Baala i Astarte (Isztar) wśród personelu świątynnego oprócz
dziewcząt uprawiających nierząd wymienia się także prostytuujących się mężczyzn. Zwani
oni byli często psami (termin używany w języku fenickim i hebrajskim), co miało
nawiązywać do wierności, jako charakterystycznej cechy psiej natury [por. Iz 56, 11]. Pies
świątynny miał być w pełni przywiązany do swego bóstwa. W Piśmie Świętym kilkukrotnie
pojawia się określenie pies prawdopodobnie – jak uważają egzegeci – w odniesieniu do
męskiej prostytucji homoseksualnej, zawsze w kontekście negatywnym:
Nie zaniesiesz do domu Pana, Boga twego, zarobku nierządnicy, jak i zapłaty dla psa, jako rzeczy
ofiarowanej ślubem [Pwt 23, 19];
Na zewnątrz są psy, guślarze, rozpustnicy, zabójcy, bałwochwalcy i każdy, kto kłamstwo kocha i nim
żyje [Ap 22, 15];
Strzeżcie się psów, strzeżcie się złych pracowników, strzeżcie się okaleczeńców! [Flp 3, 2].54
Kościół katolicki, opierając się w ocenie homoseksualizmu na tekstach ze Starego
Testamentu, uzupełnia swoje stanowisko cytatami z Nowego Testamentu, przede wszystkim
z tekstów Pawłowych:
53 Nie wszyscy teologowie chrześcijańscy zgadzają się tą biblijną interpretacją, że grzech Sodomy był grzechem
na tle seksualnym. Niektórzy uważają, że potępiana w podanych fragmentach jest niegościnność [zob. np.
Woods 1993, 125-130; Helminiak 2002, 45-53].
54
W tym ostatnim cytacie z Listu do Filipian termin pies tłumaczony jest w Biblii Tysiąclecia następująco:
„zapewne mowa o wciąż ujadających na św. Pawła zwolenników nawrotu do judaizmu‖. Jednak jest to tylko
przypuszczenie i według niektórych badaczy możliwa jest również podana przeze mnie w tekście właściwym
interpretacja słowa pies w tym kontekście jako mężczyzny uprawiającego homoseksualną prostytucję
[zob. Babik 2009, 92-93].28
Dlatego też wydał ich Bóg na pastwę bezecnych namiętności: mianowicie kobiety ich przemieniły
pożycie zgodne z naturą na przeciwne naturze. Podobnie też i mężczyźni, porzuciwszy normalne
współżycie z kobietą, zapałali nawzajem żądzą ku sobie, mężczyźni z mężczyznami uprawiając
bezwstyd i na samych sobie ponosząc zapłatę należną za zboczenie [Rz 1, 26-27];55
Czyż nie wiecie, że niesprawiedliwi nie posiądą królestwa Bożego? Nie łudźcie się! Ani rozpustnicy,
ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani rozwiąźli, ani mężczyźni współżyjący ze sobą, ani złodzieje,
ani chciwi, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy nie odziedziczą królestwa Bożego [1 Kor 6, 9-10];
Prawo nie dla sprawiedliwego jest przeznaczone, ale dla postępujących bezprawnie i dla niesfornych,
bezbożnych i grzeszników, dla niegodziwców i światowców, dla ojcobójców i matkobójców, dla
zabójców, dla rozpustników, dla mężczyzn żyjących ze sobą (…) i [dla popełniających] cokolwiek
innego, co jest sprzeczne ze zdrową nauką powierzonej mi Ewangelii chwały błogosławionego Boga
[1 Tym 1, 9-11].56
Według większości teologów katolickich przywołane wyżej cytaty mówią wprost
o praktykach homoseksualnych, pochodzą jednak wyłącznie z tekstów św. Pawła. Kościół
powołuje się dodatkowo również na wypowiedzi samego Jezusa spisane w tekstach
ewangelicznych. W Ewangelii św. Mateusza [Mt 19, 4-5] Jezus, cytując Księgę Rodzaju:
„stworzył ich jako mężczyznę i niewiastę‖ [Rdz 1, 27] oraz: „Dlatego to mężczyzna opuszcza
ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swoją żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem‖
[Rdz 2, 24], mówi o przeznaczeniu człowieka, przeznaczeniu mężczyzny i kobiety do
tworzenia wspólnego związku. Nie wprost więc uznaje innego typu związki za niedoskonałe
i nienaturalne57. Generalnie opis stworzenia człowieka w Księdze Rodzaju stanowi punkt
wyjścia w nauczaniu Kościoła na temat seksualności człowieka. W Piśmie Świętym Bóg
stwarza „odróżniając‖. Cały proces powstania świata polega na oddzielaniu i różnicowaniu:
światłości od ciemności, dnia od nocy, wody od ziemi i – jako zwieńczenie dzieła stworzenia
– mężczyzny od kobiety. Bóg stworzył mężczyznę i kobietę, aby razem tworzyli Jego obraz;
55 Te dwa wersety są jedynym miejscem w Biblii, gdzie według Tradycji Kościoła mowa jest także o stosunkach
homoseksualnych między kobietami. Współcześnie pojawiła się też opinia teologów, że we fragmencie
dotyczącym kobiet może chodzić o antykoncepcję. Niektórzy egzegeci uważają, że pośrednio o zachowaniach
homoseksualnych wśród kobiet mówi także fragment z Księgi Powtórzonego Prawa dotyczący zakazu ubierania
się w odzież płci przeciwnej: „Kobieta nie będzie nosiła ubioru mężczyzny ani mężczyzna ubioru kobiety; gdyż
każdy, kto tak postępuje, obrzydły jest dla Pana, Boga swego‖ [Pwt 22, 5].
56 Istnieje spór między uczonymi o dokładne znaczenie słów św. Pawła. Niektórzy uważają, że nie jest
oczywiste, czy św. Paweł miał na myśli działania homoseksualne w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, a nawet
jeśli – czy je potępiał. Możliwe, że chodziło o męską prostytucję sakralną [zob. np. Boswell 2006, 304-316;
Woods 1993, 125-130; Helminiak 2002, 76-137]. Por. też: bibliografia na końcu książki Helminiaka [2002,
159-168].
57 Jak pisze ojciec Krzysztof Dyrek: „Homoseksualizm to spotkanie i współżycie dwóch osób, z których każda
jest niekompletna, a wzajemne dopełnienie się jest niemożliwe, jako że obydwie osoby są tej samej płci‖ [Dyrek
1996, 24].29
są to więc istoty komplementarne; potrzebują siebie nawzajem, aby wypełniać swoje
powołanie. Praktyki homoseksualne uznawane są za sprzeczne z pierwotnymi Bożymi
zamiarami. Oprócz powyższych słów, Jezus wypowiada także następujące słowa dotyczące
bezżenności:
(…) są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa,
których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali
bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje! [Mt 19, 12].
Dwie pierwsze kategorie bezżenności były w tradycji różnie interpretowane58. Dzisiaj, jak
pisze jezuita, ojciec Jacek Bolewski: „możemy tu dołączyć osoby homoseksualne, bez
potrzeby przesądzania, czy ich skłonność jest «wrodzona» («zrodzona» z matki), czy nabyta
w kontaktach z ludźmi‖ [Bolewski 2007, 79].
WYDZIAŁ POLONISTYKI
Jagoda Rodzoch-Malek
W JAKI SPOSÓB MÓWI SIĘ W POLSZCZYŹNIE
O HOMOSEKSUALIZMIE I OSOBACH
HOMOSEKSUALNYCH? ANALIZA LEKSYKI NA
PODSTAWIE DANYCH LEKSYKOGRAFICZNYCH
I TEKSTOWYCH
Praca doktorska wykonana w Zakładzie Leksykologii, Stylistyki Teoretycznej
i Kultury Języka Polskiego
W Tradycji Kościoła temat homoseksualizmu był podejmowany w kontekście
problematyki płci, małżeństwa, czystości i grzechów przeciwko niej. Stanowisko Kościoła
katolickiego wobec homoseksualizmu wynika z tego, co na ten temat mówi Pismo Święte
odczytywane zgodnie z Tradycją. Biblia nie operuje oczywiście pojęciem homoseksualizm,
lecz opisuje zjawiska z nim związane. Fakt występowania tej tematyki w Piśmie Świętym nie
dziwi, ponieważ różnego rodzaju zachowania i czyny na tle seksualnym pomiędzy dwiema
osobami tej samej płci były szeroko rozpowszechnione w świecie starożytnym. Kościół
katolicki, czy szerzej – chrześcijaństwo, swoją ocenę tego zjawiska przejął z tradycji
judaistycznej. W Torze, przede wszystkim w Księdze Kapłańskiej, znajdują się fragmenty,
które według większości teologów żydowskich i katolickich jednoznacznie występują
przeciwko praktykom homoseksualnym:
Nie będziesz obcował z mężczyzną, tak jak się obcuje z kobietą. To jest obrzydliwość! [Kpł 18, 22];50
Ktokolwiek obcuje cieleśnie z mężczyzną, tak jak się obcuje z kobietą, popełnia obrzydliwość
[Kpł 20, 13].
Istotny jest kontekst tego zakazu: „Tego, co czynią w ziemi egipskiej, w której mieszkaliście,
nie czyńcie‖ [Kpł 18, 3] – brak działań homoseksualnych miał odróżniać Izraela od ludów
pogańskich51. Żydzi negatywnie oceniali stosunki homoseksualne, uznając je za niemoralne
i grzeszne, za niedopuszczalne zboczenie52.
O kontaktach homoseksualnych mówią także według tradycji żydowskiej
i chrześcijańskiej dwa obszerne, podobne w treści fragmenty Starego Testamentu. Mamy
50 Wszystkie cytaty biblijne przytaczam za Biblią Tysiąclecia.
51
W starożytnym Egipcie istniały dwie główne formy czynów homoseksualnych: pierwsza, to współżycie
dwóch mężczyzn za ich obopólną zgodą; druga – to gwałt, który był przejawem dominacji jednego mężczyzny
nad drugim [zob. Babik 2009, 90-91].
52 Współcześnie w różnych nurtach judaizmu (reformowanym, rekonstrukcjonistycznym) podejmuje się próby
usprawiedliwienia, uwolnienia od karalności i zalegalizowania homoseksualizmu. Jedynie odłamy
ultraortodoksyjny i chasydzki pozostają na tradycyjnych rabinicznych pozycjach [zob. Terlikowski 2004, 15-23;
Lifschitz 2008, 44-65].27
w nich do czynienia jedynie z zamiarem podjęcia takich kontaktów, a nie z aktem
dokonanym. Pierwszy fragment dotyczy mieszkańców Sodomy, którzy otoczyli dom Lota,
żądając, by w celach seksualnych wydał im przybyłych do niego gości, którzy byli aniołami
[Rdz 19, 1-29]. Lot oferuje mieszkańcom w zamian swoją córkę, hołdując tym samym
wschodnim zasadom gościnności, wedle których dobro osób przyjętych pod dach jest
najważniejsze. Sodomici nie przystają na takie rozwiązanie, lecz do akcji wkraczają
aniołowie, którzy oślepiają napastników. Od tego biblijnego wydarzenia homoseksualizm
nazywany jest czasem sodomią, choć dla samych Izraelitów Sodoma była symbolem także
innych wynaturzeń i wykroczeń przeciwko prawu. Podobne wydarzenie, w którym
homoseksualna zachcianka wynika z próby zadania gwałtu, opisane jest w Księdze Sędziów
[Sdz 19, 15-28]. Tam również kobieta ofiarowana jest zamiast przybyłego w gościnę
mężczyzny 53 . W kultach Baala i Astarte (Isztar) wśród personelu świątynnego oprócz
dziewcząt uprawiających nierząd wymienia się także prostytuujących się mężczyzn. Zwani
oni byli często psami (termin używany w języku fenickim i hebrajskim), co miało
nawiązywać do wierności, jako charakterystycznej cechy psiej natury [por. Iz 56, 11]. Pies
świątynny miał być w pełni przywiązany do swego bóstwa. W Piśmie Świętym kilkukrotnie
pojawia się określenie pies prawdopodobnie – jak uważają egzegeci – w odniesieniu do
męskiej prostytucji homoseksualnej, zawsze w kontekście negatywnym:
Nie zaniesiesz do domu Pana, Boga twego, zarobku nierządnicy, jak i zapłaty dla psa, jako rzeczy
ofiarowanej ślubem [Pwt 23, 19];
Na zewnątrz są psy, guślarze, rozpustnicy, zabójcy, bałwochwalcy i każdy, kto kłamstwo kocha i nim
żyje [Ap 22, 15];
Strzeżcie się psów, strzeżcie się złych pracowników, strzeżcie się okaleczeńców! [Flp 3, 2].54
Kościół katolicki, opierając się w ocenie homoseksualizmu na tekstach ze Starego
Testamentu, uzupełnia swoje stanowisko cytatami z Nowego Testamentu, przede wszystkim
z tekstów Pawłowych:
53 Nie wszyscy teologowie chrześcijańscy zgadzają się tą biblijną interpretacją, że grzech Sodomy był grzechem
na tle seksualnym. Niektórzy uważają, że potępiana w podanych fragmentach jest niegościnność [zob. np.
Woods 1993, 125-130; Helminiak 2002, 45-53].
54
W tym ostatnim cytacie z Listu do Filipian termin pies tłumaczony jest w Biblii Tysiąclecia następująco:
„zapewne mowa o wciąż ujadających na św. Pawła zwolenników nawrotu do judaizmu‖. Jednak jest to tylko
przypuszczenie i według niektórych badaczy możliwa jest również podana przeze mnie w tekście właściwym
interpretacja słowa pies w tym kontekście jako mężczyzny uprawiającego homoseksualną prostytucję
[zob. Babik 2009, 92-93].28
Dlatego też wydał ich Bóg na pastwę bezecnych namiętności: mianowicie kobiety ich przemieniły
pożycie zgodne z naturą na przeciwne naturze. Podobnie też i mężczyźni, porzuciwszy normalne
współżycie z kobietą, zapałali nawzajem żądzą ku sobie, mężczyźni z mężczyznami uprawiając
bezwstyd i na samych sobie ponosząc zapłatę należną za zboczenie [Rz 1, 26-27];55
Czyż nie wiecie, że niesprawiedliwi nie posiądą królestwa Bożego? Nie łudźcie się! Ani rozpustnicy,
ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani rozwiąźli, ani mężczyźni współżyjący ze sobą, ani złodzieje,
ani chciwi, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy nie odziedziczą królestwa Bożego [1 Kor 6, 9-10];
Prawo nie dla sprawiedliwego jest przeznaczone, ale dla postępujących bezprawnie i dla niesfornych,
bezbożnych i grzeszników, dla niegodziwców i światowców, dla ojcobójców i matkobójców, dla
zabójców, dla rozpustników, dla mężczyzn żyjących ze sobą (…) i [dla popełniających] cokolwiek
innego, co jest sprzeczne ze zdrową nauką powierzonej mi Ewangelii chwały błogosławionego Boga
[1 Tym 1, 9-11].56
Według większości teologów katolickich przywołane wyżej cytaty mówią wprost
o praktykach homoseksualnych, pochodzą jednak wyłącznie z tekstów św. Pawła. Kościół
powołuje się dodatkowo również na wypowiedzi samego Jezusa spisane w tekstach
ewangelicznych. W Ewangelii św. Mateusza [Mt 19, 4-5] Jezus, cytując Księgę Rodzaju:
„stworzył ich jako mężczyznę i niewiastę‖ [Rdz 1, 27] oraz: „Dlatego to mężczyzna opuszcza
ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swoją żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem‖
[Rdz 2, 24], mówi o przeznaczeniu człowieka, przeznaczeniu mężczyzny i kobiety do
tworzenia wspólnego związku. Nie wprost więc uznaje innego typu związki za niedoskonałe
i nienaturalne57. Generalnie opis stworzenia człowieka w Księdze Rodzaju stanowi punkt
wyjścia w nauczaniu Kościoła na temat seksualności człowieka. W Piśmie Świętym Bóg
stwarza „odróżniając‖. Cały proces powstania świata polega na oddzielaniu i różnicowaniu:
światłości od ciemności, dnia od nocy, wody od ziemi i – jako zwieńczenie dzieła stworzenia
– mężczyzny od kobiety. Bóg stworzył mężczyznę i kobietę, aby razem tworzyli Jego obraz;
55 Te dwa wersety są jedynym miejscem w Biblii, gdzie według Tradycji Kościoła mowa jest także o stosunkach
homoseksualnych między kobietami. Współcześnie pojawiła się też opinia teologów, że we fragmencie
dotyczącym kobiet może chodzić o antykoncepcję. Niektórzy egzegeci uważają, że pośrednio o zachowaniach
homoseksualnych wśród kobiet mówi także fragment z Księgi Powtórzonego Prawa dotyczący zakazu ubierania
się w odzież płci przeciwnej: „Kobieta nie będzie nosiła ubioru mężczyzny ani mężczyzna ubioru kobiety; gdyż
każdy, kto tak postępuje, obrzydły jest dla Pana, Boga swego‖ [Pwt 22, 5].
56 Istnieje spór między uczonymi o dokładne znaczenie słów św. Pawła. Niektórzy uważają, że nie jest
oczywiste, czy św. Paweł miał na myśli działania homoseksualne w dzisiejszym tego słowa znaczeniu, a nawet
jeśli – czy je potępiał. Możliwe, że chodziło o męską prostytucję sakralną [zob. np. Boswell 2006, 304-316;
Woods 1993, 125-130; Helminiak 2002, 76-137]. Por. też: bibliografia na końcu książki Helminiaka [2002,
159-168].
57 Jak pisze ojciec Krzysztof Dyrek: „Homoseksualizm to spotkanie i współżycie dwóch osób, z których każda
jest niekompletna, a wzajemne dopełnienie się jest niemożliwe, jako że obydwie osoby są tej samej płci‖ [Dyrek
1996, 24].29
są to więc istoty komplementarne; potrzebują siebie nawzajem, aby wypełniać swoje
powołanie. Praktyki homoseksualne uznawane są za sprzeczne z pierwotnymi Bożymi
zamiarami. Oprócz powyższych słów, Jezus wypowiada także następujące słowa dotyczące
bezżenności:
(…) są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa,
których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali
bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje! [Mt 19, 12].
Dwie pierwsze kategorie bezżenności były w tradycji różnie interpretowane58. Dzisiaj, jak
pisze jezuita, ojciec Jacek Bolewski: „możemy tu dołączyć osoby homoseksualne, bez
potrzeby przesądzania, czy ich skłonność jest «wrodzona» («zrodzona» z matki), czy nabyta
w kontaktach z ludźmi‖ [Bolewski 2007, 79].