Mógłbyś podać dokładnie w jakim artykule to było?W jednym wypadku zarzuca Buddzie ignorancję w drugim kłamstwo i oszustwo Sanghi.
Pozdrawiam.m.
Moderator: moderatorzy
Mógłbyś podać dokładnie w jakim artykule to było?W jednym wypadku zarzuca Buddzie ignorancję w drugim kłamstwo i oszustwo Sanghi.
Oczywiście, że to kwestia naszej wiary i ja wierzę, że mnisi którzy skomponowali kanon palijski i twierdzili, że to słowa Buddy mówią prawdę, natomiast Batchelor wierzy, że kłamiąmoi pisze:To, że teraz są używane w ramach Kanonu Palijskiego, to kwestia raczej naszej wiary w ich autentyczność, czyli w to, że są to autentyczne słowa Buddy.
Nanavira TheraEsencjonalnie horyzontalny pogląd scholastyka na rzeczy, szukanie powiązań w przestrzeni i czasie i jego historyczne podejście do tekstów dyskwalifikują go z jakichkolwiek możliwości zrozumienia Dhammy, którą Budda sam nazwał akalika, bezczasową.
Nie nazwałem tu Batchelora kłamcą, droga Moi ale jedynie stwierdziłem, że skoro Batchelor mówi:moi pisze:. Żaden z nauczycieli buddyjskich nigdy nie nazwał go kłamcą!
to uważa, że Ci mnisi którzy sformułowali kanon palijski tutaj kłamią, sami sobie wymyślili praktycznie jedną czwartą kanonu i wmawiają nam, że to powiedział BuddaOdrzucam karmę i odradzanie się nie tylko dlatego, ponieważ są one dla mnie niezrozumiałe, lecz ponieważ wierzę, że zaciemniają i zniekształcają one to, co Budda próbował powiedzieć.
Można by tak cytować długo. Te sutty kanonu palijskiego według Batchelora zaciemniają i zniekształcają to co Budda chciał powiedzieć. Czyli co? Te Sutty kłamią, zniekształcają i zaciemniają? OK, Moi, niech sobie każdy wierzy w co chce, ale jeżeli te Sutty jednak nie kłamią? Komu bardziej wierzyć, mnichom którzy skomponowali Kanon palijski i zdecydowanie twierdzili, że wszystkie te Sutty pochodzą od Buddy, czy Batchelerowi? Zauważ, że nie jest to dyskusja scholasytczna, w co wierzysz może mieć wpływ na twoje przyszłe losy, choć oczywiście Batchelor w to nie wierzyZarówno ja i wy podróżowaliśmy i wędrowaliśmy przez tą długą samsarę, a to z powodu nie odkrycia, nie spenetrowania czterech prawd. Jakich czterech? Szlachetnej prawdy o cierpieniu, szlachetnej prawdy o powstaniu cierpienia, szlachetnej prawdy o wstrzymaniu cierpienia i szlachetnej prawdy o drodze prowadzącej do wstrzymania cierpienia (D 16).
Istoty są właścicielami działań, spadkobiercami działań, działanie mają za swego przodka, działania za swą rodzinę działania za swe schronisko domowe, to działanie rozróżnia istoty na podrzędne i nadrzędne. (M135)
To wybór nazywam działaniem, to wybierając człowiek działa ciałem, mową i umysłem. Są działania, których dojrzenie będzie doświadczone w piekle i w świecie zwierzęcymi w królestwie duchów, wśród ludzi i istot w niebiańskim świecie. Działania dojrzewają na trzy sposoby, mogą dojrzeć tutaj i teraz, po ponownym pojawieniu się, lub w jakimś procesie życiowym ponad to. (A 6:63)
Jeżeli tego czy innego czasu, na końcu długiego okresu, mądry człowiek wraca ponownie do ludzkiego stanu, to odradza się w rodzinie z wyżyn społecznych – w rodzinie zamożnych szlachetnych czy zamożnych braminów czy zamożnych gospodarzy – rodzinie która jest bogata z dużym bogactwem, o wielkich posiadłościach, z obfitością złota i srebra, z wieloma posiadłościami i środkami, z obfitością pieniędzy i ziarna. Jest przystojny, urodziwy i pełen wdzięku. Uzyskuje jedzenie i picie, ubrania i girlandy, perfumy, balsamy, łóżka, mieszkanie i światło; właściwie prowadzi się ciałem, mową i umysłem i czyniąc tak, po rozpadzie ciała, po śmierci pojawia się ponownie w szczęśliwej destynacji, nawet w świecie niebiańskim. (M 129)
Cała Sutta http://majjhima-nikaya.blogspot.com/201 ... terzu.htmlTak też pustelnicy i bramini nieobeznani z tym światem i innym światem, nieobeznani z tym co należy do Mary i z tym co do niego nie należy, nieobeznani z tym co należy do Śmierci i z tym co do niej nie należy - długo będzie na krzywdę i cierpienie tych co uznają ich za odpowiednich przewodników i odpowiednich do pokładania w nich wiary.
Warto zwrócić uwagę na typowy błąd występujący w tej wypowiedzi. Słowo karma jest często używane w sensie rezultatu działania - mają mnie powiesić - bo udusiłem dla pięciu złotych staruszkę. Jednak to że udusiłem staruszkę to moja karma działanie, natomiast to, że maja mnie wieszać to kamma vipaka, rezultat mojego działania. Poza tym działanie możemy podzielić na nowe i stare działanie. Starym działaniem jest to obecne ciało wraz z jego organami, natomiast nowe działanie to to co teraz myslę, mówię i wykonuję ciałem i wszytko to będzie miało jakiś rezultat. Korzystny, albo niekorzystny. Dla ostrożnych ateistów podaję co jest niekorzystne a co jest korzystne, tak na wszelki wypadekmoi pisze:Moim zdaniem fundamentalne dla buddyzmu są Cztery Szlachetne Prawdy, a tam nie ma ani słowa o karmie.
M 9Jak tylko szlachetny uczeń zrozumie niekorzystne, korzystne, korzeń niekorzystnego i korzeń korzystnego, w ten sposób jest on człowiekiem o właściwym poglądzie z prostym poglądem, mającym doskonałe zaufanie do Dhammy, będącej prawdziwym obiektem wiary, który osiągnął.
A co jest niekorzystne, korzeniem niekorzystnego, co jest korzystne, korzeniem korzystnego? Zabijanie żywych istot jest niekorzystne. Zabieranie tego co niedane jest niekorzystne. Niewłaściwe prowadzenie się odnośnie seksualnych pragnień jest niekorzystne. Fałszywa mowa jest niekorzystna, złośliwa mowa jest niekorzystna. Szorstka mowa jest niekorzystna. Obmowa jest niekorzystna. Pożądliwość jest niekorzystna. Zła wola jest niekorzystna. Błędny pogląd jest niekorzystny. Oto co nazywa się niekorzystnym.
A co jest korzeniem niekorzystnego? Chciwość jest korzeniem niekorzystnego. Nienawiść jest korzeniem niekorzystnego. Złudzenie jest korzeniem niekorzystnego. Oto co nazywa się korzeniem niekorzystnego.
A co jest korzystne? Powstrzymywanie się od zabijania żywych istot jest korzystne. Powstrzymywanie się o zabierania tego co niedane jest korzystne. Powstrzymywanie się od niewłaściwego prowadzenia się odnośnie seksualnych pragnień jest korzystne. Powstrzymywanie się od fałszywej mowy jest korzystne. Powstrzymywanie się od złośliwej mowy jest korzystne. Powstrzymywanie się od szorstkiej mowy jest korzystne. Powstrzymywanie się od obmowy jest korzystne. Powstrzymywanie się od pożądliwości jest korzystne. Powstrzymywanie się od błędnego poglądu jest korzystne. Oto co nazywa się korzystnym.
A co jest korzeniem korzystnego? Nie-chciwość jest korzeniem korzystnego, nie-nienawiść jest korzeniem korzystnego, nie-złudzenie jest korzeniem korzystnego.